سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
الهی وربی من لی غیرک
درباره وبلاگ


روزانه های یک مدیر ( حیدر علی کامیاب مدیر عامل شرکت F.S.P )
پیوند های متفرقه
لوگو
روزانه های یک مدیر ( حیدر علی کامیاب مدیر عامل شرکت F.S.P )
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 6
  • بازدید دیروز: 0
  • کل بازدیدها: 83979



 

بنام خدا

« مشک آن است که خود ببوید نه آن است که عطار بگوید »

مدتها صبر و انتظار ، سالها تلاش تا اینکه روزی بر کرسی قدرت تکیه زده و امرو نهی کنی ، همه هم تعریف و تمجیدت کنند و شما را به رخ دیگران کشند ، تاجایی که خود نیز باور کنی که این کاره ای ، یکی می گوید تجربه دارد ، دیگری می گوید تخصص دارد و آن یکی نیز می گوید از جنس آن کار است ، در فلان گروه یا ستاد...  نیز بوده است و ....

این حال و روز بعضی از مدیرانی است که این روزها بر مسند قدرتند ، شاید خودشان هم راضی به دادن این القاب و یا تعریف و تمجید ها نباشند اما از آنجائیکه ما فارسیها راه حلی بهتر برای نزدیک شدن به قدرت نداریم همین راه را انتخاب می کنیم . اصولا در فارس انتقاد را دشمنی می دانند و کسی که به حق انتقاد کند در زمره خودی ها قرار نمی گیرد ، بنابراین راهی جز تقدیر و تشکر وجود ندارد . اما مدیر زرنگ آن است که به این دنیا و جاذبه هایش دل نبندد و فقط به فکر کار و ادای دین به مردم باشد مردمی که رهبر معظم انقلاب آنهارا ولی نعمت همه مسولان و مدیران خطاب  کردند ، پس بگزاریم تا بوی خوش کارنامه یک مدیر خود به کام مردم شیرین آید ، گذشته نه چندان دور بعضی از مدیران در استان ما می تواند تجربه گرانبهایی برای همه علاقمندان به مسولیت های خطیر باشد .

مولای متقیان علی (ع) می فرمایند :

« پس باید دنیا در چشم شما ناچیز تر از پوسته برگهایی باشد که در دباغی به کار برند و حقیر تر از خرده پشم هایی که هنگام چیدن از دم قیچی می ریزد . از گذشتگان پند بگیرید پیش از آنکه آیندگان از شما پند گیرند . دنیای نکوهیده را رها کنید که دنیا کسانی را که بیش از شما شیفته آن بودند را رها کرده است . »

 




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
چهارشنبه 90 آذر 23 :: 6:18 عصر
حیدر علی کامیاب

 

بنام خدا

عدم وجود یک ساختار استاندارد و با ثبات

امروزه بالاترین مرجع تصمیم گیری هر رشته ورزشی همانند فدراسیونهای قاره ای و جهانی ساختار استانداردی را برای رشته های تحت پوشش خود طراحی و تدوین کرده که در اکثر ممالک توسعه یافته در ورزش از این طراحی استفاده بسیار می شود اما متاسفانه در کشور ما توجهی به این ساختارها نمی شود و بعضا شاهد این هستیم که با شگاههای حرفه ای در رشته های مختلف نه اینکه ساختار ندارند بلکه فقط توسط یک نفر اداره می شود . در پاره ای از موارد نیز پستهایی ایجاد می شود که برای اولین بار نام آن را می شنویم . عدم توجه به این مهم باعث می شود که خیلی از کارها یا انجام نشود و یا با تاخیر انجام شود . بعنوان مثال اتفاقاتی همانند تاخیر در مکاتبات یا محرومیتهای اخیر بعضی از باشگاههای ورزشی کشورمان نتیجه این بی توجهی است .

کلام آخر اینکه در هرمجموعه ای برای موفقیت و رسیدن به اهداف خود می بایست از سرمایه ای غنی برخوردار باشد ( نیروی انسانی و ثروت ) با اندک مطالعه ای اجمالی در 6 سال گذشته ورزش کشور خواهیم دید که ثروتی که در طول این سالها به ورزش کشور تزریق شده است چند برابر اعتبارات تزریقی در دو دهه اول انقلاب است که البته دلایل خاص خود را دارد . به هر حال باید بررسی شود در جاهایی که در طول 6 سال گذشته توفیقاتی داشته اند و یا برعکس با شکست مواجه شده اند چه عواملی تاثیر گذار بوده است ، قطعا از نظر مالی کلیه بخشها تامین بوده اند بعنوان نمونه اگر اعتبارات هزینه شده در باشگاههای حاضر در لیگ برتر فوتبال را در 6 سال گذشته بررسی کنیم خواهیم دید که بیش از 100 میلیارد تومان در هر سال از جیب دولت به این امر اختصاص داده شده است اما متاسفانه در بعضی از باشگاهها خصوصا دو باشگاه بزرگ پایتخت به نتایج دلخواه و مطلوب نرسیده ایم . بنابراین می بایست عوامل دیگری را در توفیقات و شکستها پیدا کرد که از مهمترین عوامل می توان به سهم مدیریت اشاره کرد که در شماره های قبل نیز به آن اشاره شد . بهترین راه برای رهایی از مشکلات پیش روی ورزش در کلیه بخشها خصوصا بخش حرفه ای یک تحقیق علمی کرد تا مشکلات ریز تر که از دید مردم و کارشناسان نیز  پنهان هستند خود را نشان دهند و بتوان انشاء الله آنها را رفع کرد .

 

 




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
چهارشنبه 90 آذر 23 :: 1:3 عصر
حیدر علی کامیاب

بنام خدا

رابطه به جای ضابطه

در نظامهای متمرکز دولتی رابطه جای ضوابط ومقررات را گرفته است . حتی در انتصاب مدیران نیز سعی می شود کسانی انتخاب شوند تا از نفوذ و روابط بیشتری در مراجع قدرت و تصمیم گیری برخوردار باشند . قطعا اینگونه مدیران در گرفتن اعتبارات و امکانات موفق تر هستند ، با یک نگاه اجمالی به وضعیت 18 باشگاه فوتبال لیگ برتر کشورمان که عمدتا مدیریت و مالکیت دولتی دارند متوجه خواهیم شد که به همین دلیل اعتبارات و امکانات ناعادلانه توزیع می شوند . بعضی از باشگاهها سالانه حدود 15 میلیارد تومان هزینه می کنند و بعضی نیز حتی قادر به تامین یک میلیارد تومان نیز در سال نمی باشند . این اتفاق باعث موفقیت باشگاههایی که بضاعت مالی بیشتری داشته شده و متاسفانه این توفیقات بعضا به حساب بعضی از مدیران ناکار آمد گذاشته می شود . از دیگر ایرادات این بخش انتخاب سایر اعضای باشگاه اعم از فنی و اداری بر اساس رابطه است که به وفور شاهد آن در ورزش کشور هستیم وبه همین لحاظ است که پس از تغییر و تحول هر تیم مدیریتی حرفها و حدیثها تا مدتها ادامه داشته و ....

عدم وجود نظام ارزشیابی هدفمند

مدیران می آیند و می روند اما اینکه در طول خدمت خود چه کرده اند خدا میداند . مهمترین اشکال سیستم در بخش حرفه ای ورزش کشورمان نداشتن یک نظام ارزشیابی هدفدار است . میلیاردها تومان اعتبار ، هزاران ساعت زمان و..... در اختیار افرادی قرار می گیرد اما هیچگونه نظارتی بر عملکرد آنها نمی شود . به همین لحاظ است که خیلی ها تلاش می کنند تا به این عرصه وارد شوند چون که حساب و کتابی در کار نیست . آیا جناب کاشانی مدیر عامل سابق باشگاه پیروزی نمی بایست این روزها پاسخگوی مردم و کلا ورزش کشور باشد . این موضوع خیال مدیران پروازی و غیر متخصص را برای ورود به عرصه ورزش راحت کرده است . راههایی نیز باری گریز مدیران ضعیف باز گذاشته است بعنوان مثال مشاهده می شود اینگونه مدیران توفیقات را به نام خود و شکستها را از سر نداری اعتبار و یا به گردن دیگران می اندازند .

ادامه دارد




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
سه شنبه 90 آذر 22 :: 11:10 صبح
حیدر علی کامیاب

 

بنام خدا

ناکار آمدی مدیران

وقتی انتصاب بر اساس رابطه و تامین اهداف گروه باشد قطعا ناکارآمد است ، خصوصا در ورزش . در نظر نگرفتن عواملی همچون تعهد ، تخصص و تجربه  در انتصابها لطمات زیادی را بر پیکره ورزش حرفه ای کشور زده است ، کسانی که از جنس ورزش نیستند و تجربه مدیریت در این بخش فرهنگی ندارند و حتی تخصصی هم در رشته خاصی نداشته نمی توانند به ورزش ما کمک کنند . یک مدیر موفق آن است که بتواند از کمترین امکانات در اختیار او بیشترین بازدهی را داشته باشد متاسفانه مدیران حال حاضر ورزش حرفه ای کشور دارای مشکلاتی از این قبیلند :

1-       از خود خلاقیتی نداشته و اوامر مافوق خود را اجرا می کنند . در حقیقت مدیر بخش نامه ای هستند و همیشه کاستی ها را به حساب قوانین می گذارند . از گرفتن مشاوره بیزارند و سعی می کنند کارها را به تنهایی پیگیری کنند ، اجازه رشد و ارتقاء را به کارکنان زیردست خود را نمی دهند و اطلاعات مجموعه تحت پوشش آنها فقط نزد خودشان است و به دیگران نیز اعتمادی ندارند .

2-      چشمشان به جیب دولت است و نمی توانند در خلق اعتبار قدمی بردارند . در حقیقت مدیر هزینه می باشند و شکستهای خود را به نداشتن اعتبارات کافی ربط می دهند . در انتخاب این مدیران سعی می شود افرادی انتخاب شوند که نفوذ بیشتری در گروه داشته باشند و بتوانند از آن نفوذ اعتبار مالی بیشتری را کسب کنند. اما در هزینه کرد آن ضعیف و بدون برنامه هستند نمونه عینی آن بدهیهای باشگاههای ورزشی در سنوات قبل است که میراث مدیران قبلی بوده است . در نظر نگرفتن اصل صرفه جویی و رعایت نکردن مقررات مالی کاملا مشهود است . وهمیشه تکیه کلام آنها نداریم است . به مسائل فنی توجهی نداشته و تمام ارکان یک باشگاه را موارد مالی آن می دانند . در ایجاد تعهدات تخصص بسیار داشته اما در انجام و اجرای آن بسیار ضعیف عمل می کنند .

3-      مدیریت ثبات ندارد ، با عوض شدن گروه مدیر نیز تغییر می کند واین خود باعث ایجاد اختلال در باشگاهداری حرفه ای می شود . به باشگاه محبوب و مردمی پیروزی توجه کنید در 4 سال گذشته چند بار تیم مدیریتی آن دستخوش تغییرات شده است . شما چند درصد از حال و روز بد این روزهای این باشگاه مردمی  را به این امر ارتباط می دهید . آمدو رفت افراد آن هم با رابطه و باند بازی و دارای افکار متفاوت لطمات زیادی را به ورزش حرفه ای کشور زده است که این لطمات خود را در تیمهای ملی به وضوح نشان می دهد . مدیران این بخش معمولا سنتی و فاقد برنامه ومعلومات علمی می باشند.

 

ادامه دارد

 




موضوع مطلب :

       نظر
دوشنبه 90 آذر 21 :: 6:56 عصر
حیدر علی کامیاب

 

بنام خدا

سیاست زدگی

یکی از مهمترین مشکلات ورزش کشور ما سیاست زدگی است ، عمدتا در کلیه کشورهای پیشرفته  نهادهای فرهنگی دور از سیاست هستند نهادهایی همانند آموزش و پرورش ، تربیت بدنی و جوانان و ..... در چهارچوب قوانین و مقررات  کشورهای توسعه یافته در ورزش بدنبال اهداف اختصاصی خود که با برنامه های بلند مدت هر کشور مطابقت دارد می باشند هستند و از جارو جنجالهای سیاسی دور هستند اما در کشورهایی که سیاسیون بر اساس به قدرت رسیدن طیفهای مختلف  کرسی های مدیرت ورزش را اشغال می کنند نهادهای های فرهنگی هرچند اهدافی مشابه با کشورهای توسعه یافته در این بخش داشته باشند اما به آن نمی رسند . نمونه بارز آن حضور بدون تخصص سیاسیون در راس بعضی از پستهای مدیریت ورزش کشور و یا در راس باشگاههای ورزشی می باشد . بعنوان مثال حضور علی کفاشیان در راس فدراسیون فوتبال کشورمان که در پی اسرار معاون وقت ریاست جمهوری آقای علی آبادی مبنی بر کاندیداتوری این فدراسیون و انصراف ایشان در روز انتخابات نصیب او شد شخصی که در فدراسیون دو میدانی توفیقات فراوانی داشت اما پس از یک بازی سیاسی بر کرسی فوتبال کشور نشست و حال هم این است حال و روز فوتبال کشورمان . و یا انتصاب یک فرد نظامی فاقد تخصص در راس باشگاه پیروزی و.....

عمدتا ورزشیها از بازیهای سیاسی متنفرند و بدنبال اهداف متعالی خود در مسولیتهایی که به آنها محول شده است می باشند ، صحت و سقم این موضوع را از معاشرت با آنها ، بررسی روزنامه ها و صفحات ورزشی جراید کشور و برنامه های رسانه ملی می توان به وضوح مشاهده کرد ، عمده علاقه آنها به مسائل مدیریتی و فنی ورزش است . اما بعضا مشاهده می شود خیلی از سیاسیون ورزش را سکوی مناسبی برای مطرح شدن یافته اند و چند صباحی بر یکی از کرسی های ورزشی تکیه زده و چون این انتصاب ها عمدتا موقت است باعث رشد و توسعه و دستیابی به اهداف مد نظر نمی شود .

به هرحال انتصابات سیاسی و کلا این که مدیریت ورزش کشور در استانها زیرمجموعه معاونت سیاسی  استانداراست سایه سیاسیون و سیاست زدگی را بر سر ورزش کشور گسترانیده تا آنجا که برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده راه پر پیچ و خمی را باید طی کرد و گاها غیر ممکن . چرا که هرگروه پس از قرار گرفتن بر کرسی قدرت به فکر اجرایی کردن تفکرات گروه می باشد نه توسعه و تحول حوزه تحت مسولیت خود.  

 




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
یکشنبه 90 آذر 20 :: 12:46 عصر
حیدر علی کامیاب
<   1   2   3   4   >